Картини за гледане, слушане и изживяване

0
57

В серия от изложби варненската галерията Contemporary Space ще представя новите лица на съвременната българска живопис. Първата изложба е „Фигури“ на Севда Семер, която се открива на 3 април.

Преди години в изкуството се говореше, че живописта е мъртва. Тя не само оцеля, но и днес е една от най-жизнените сфери на съвременното изкуство. България не прави изключение от тази тенденция.  С проекта си „Живописта не замества разнообразното хранене“ в следващите месеци галерия Contemporary Space и фондация „Крео Култура“ ще представят във Варна едни от най-интересните и актуални имена от българската живопис в момента.

Първата от тях е младата художничка Севда Семер, която е вече добре позната на софийската публика с редица свои самостоятелни изложби, публикации, както и като една от номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА тази година.

„Фигури“ е първата й изложба във Варна и е втората част на едноименния й проект, който вече имаше своето начало в галерия Credo Bonum в София. Във Варна тя ще представи изцяло нови и непоказвани творби, специално създадени за изложбата в Contemporary Space.

„Фигури“ включва голямоформатни абстрактни картини, които посетителят може да съпреживее – може да ги види, да ги чуе или дори да влезе в тях. При Севда Семер заглавията на картините не са просто дума или две, не дори изречение, а страници и минути текст, който се превръща в дневник и споделяне. Всяка от картините е съпътствана от своето дълго заглавие, което човек може да седне и изслуша, докато съзерцава живописта.

В своя статия за първата част на проекта в София във вестник К. писателят Стефан Иванов казва: „За първи път от много време насам имах условията да дишам и мисля с ритъма на работата. Да й се посветя, както създалият я й е посветил времето си. Да усетя пространството, което създава около себе си, а не само да съзерцавам произведенията на стената.”

„Фигури“ ще се открие на 3 април от 19 ч. в галерия Contemporary Space в присъствието на кураторката на изложбата Даниела Радева.

След Севда Семер в проекта „Живописта не замества разнообразното хранене“ ще бъдат представени и авторите Антон Терзиев, Искра Благоева и Станимир Генов. Предстои и серия от три лекции, посветени на темата за живописта днес.

Проекта „Живописта не заменя разнообразното хранене“ с куратор Даниела Радева, се осъществява с финансовата подкрепа на Фонд Култура на Община Варна.

Даниела Радева за  изложбата „Фигури“ на Севда Семер

„Фигури” са поредица картини със заглавия. Картините не са фигуративни, а заглавията са толкова дълги, че отнемат минути докато бъдат прочетени. По-точно изслушани, защото са на запис и имат статут на част от произведението. Тази задължителна равностойност е може би най-важното в новите работи на Севда Семер. След като известно време се изразява в текст, преди няколко години тя започва да рисува, предимно в малък формат и най-често на страниците на тефтери. Инстинктът за голям мащаб първоначално намира израз в постоянството и последователността – проектът й „Един идеален ден” е визуален дневник с 365 последователни рисунки, създаван през цялата 2017 година. След това идва вдигането на размера на изобразителната повърхност, а заедно с това и дължината на така нареченото заглавие. Образите на Севда Семер стават все по-абстрактни и все по-интуитивни, а думите, на пръв поглед конкретни, са далеч от разказ. Във „Фигури” отново присъства идеята за дневник. Художничката артикулира предимно усещания, свързани с тялото. Мисли, които постоянно циркулират във всеки един от нас, но рядко им обръщаме внимание или сме неспособни да ги изговорим на глас.

Тялото е скритата тема в тази изложба. Тялото на художника, отговорно за предаването на информация между него и творбата му, е обект на интерес и експерименти още преди Кароли Шниман и още преди Кандински. В едновременната употреба на живописни и пърформативни похвати при Ив Клайн и други художници също главна роля има тялото. Връзката между произведенията на Севда Семер и зрителите е почти с тактилен характер, като прегръдка – големите формати и звучащият текст с определена продължителност не позволяват да преминеш бързо покрай тях. Въпреки употребата на абстрактни образи, в тази изложба художничката работи и със собствената си способност за споделяне. Когато някой ти чете е различно от това да го правиш сам, става дума за повишено внимание. А вниманието се изразява първо във физическо присъствие за определено време, а след това и в обмяна на информация.

Повече за Севда Семер

Севда Семер е родена в София през 1990 г. Завършва Националната гимназия за древни езици и култури. Работи като художник, писател и журналист. Участва в изложби и проекти в България, Канада, Испания и Англия. Част от резиденцията за визуални артисти на лондонското студио за печат с ризограф Hato Press, 2017. Самостоятелни изложби: “Wide Cube” в галерия 0GMS (2014), „Скорошни картини” в галерия 2.0 (2017) и „Един идеален ден” в галерия „+359” (2018). Автор е на следните публикации: Candies (2014); Between Three Cities (2014); What is here за Geist Magazine, Канада (2015); Pages of a diary за Dear Journal Magazine, Канада (2015); Recent paintings (2017).