Изложба на Николай Панайотов

- реклама -

04НИКОЛАЙ ПАНАЙОТОВ С ИЗЛОЖбАDISSECTIONS” в „Юзина”

(19.03 – 03.04.2013)

От 19 март до 3 април галерия „Юзина” представя изложбата „DISSECTIONS на художника Николай Панайотов с куратор Филип Зидаров. Тя включва скулптурни асамблажи, живописни платна, стенни рисунки и видео прожекция организирани в обща инсталация.

Авторът слива границите между реални обекти и собствени картинни изображения. Пространствено пресъздадените образи на плоска повърхност са продължени с истински веществени модели в пълна липса на граници на избора на съчетанията. Използвани са и елементи от училищни помагала, които Николай Панайотов намира в запустялата сграда на Бялото Училище в село Стоките. Застиналите елементи се допълват с тяхното виртуално разглеждане от видео камера, което се прожектира по стените на галерията. Получава се затвореност на кръга от реално и илюзорно, съществуващо и пресъздадено, нужно и излишно, събрано и разпиляно.

Николай Панайотов прави безчуствена дисекция на остатъците от всякакъв произход – наука, история, пропаганда. Персоналното и анонимното се преливат в композиции без йерархия на  изящност и бруталност, устойчивост и ефемерност. Така  протича дисекция, в която всеки може да прочете и извлече собствен болезнен или сладостен опит, дисекция на носталгията и забравата, на насладата и отвращението едновременно.

 

Николай Панайотов е роден в София и завършва стенопис в НХА. През 1990 г. заминава за Париж, където твори вече над 20 години. Художникът е приет изключително добре както във Франция, така и в България. Преди 2005 година той купува и ремонтира сградата на изоставеното училище в Севлиевското село Стоките, за да създаде „Бялото училище” – алтернативно „място за изкуство”, разположено в подножието на Стара планина. Когато е в България Николай Панайотов живее и работи именно там – училището е едновременно галерия, ателие и негов дом. Бившите класни стаи са превърнати в просторни изложбени зали. Изкуството му надхвърля чисто националното и се превръща в част от съвременната европейска живопис. Негови творби са притежание на колекционери и музеи.

 

 

КУРАТОРЪТ ФИЛИП ЗИДАРОВ ЗА ИЗЛОЖБАТА DISSECTIONS

 

Битието на Николай Панайотов е нещо като пример за постигнатата мечта на почти всеки роден, а и не само роден артист: да бъде гражданин на света. Като млад стенописец  той рано набра известност и признание заради монументалната си работа в Севлиево; след това заживя като свободен художник във Франция и в продължение на две десетилетия успя да създаде там своя публика и ценители. По-късно той се научи да разделя творческото си време между Париж и село Стоките, където превърна запустялото училище в свое ателие, резиденция и “замък”, а през изминалите последните пет години имаше твърде необичайната за чист живописец задача да осъществи “тоталната” сценична визия на едно от най-могъщите  Gesamtkustwerke в историята на европейското изкуство –   Вагнеровата Тетралогия . Посоките на така широко разпрострялото се амплоа на този артист съвсем естествено са произвели и онова, които е същностният конфликт в неговото творчество: Противоречието между имагинерно, условно и виртуално пространство и реална пространственост, между кинетика или статика и истинско движение в реално време, между безшумните, асоциативно улавяни вибрации съотношенията на образи и цвят и материализираното звучене на истински аудио-тоналности. 

Проектът DISSECTIONS е не само жест, условно разкъсващ условните граничности между картина и пластичен обект, между живопис и инсталация, между видеоарт и пърформанс. Генериран първоначално от образите и съдържанието на авторската живописна стилистика на Николай Панайотов и изтеглен в посока на своето “тотално” взаимодействие, навън, а и навътре помежду елементите си, това произведение се прелива с пространството си и се превръща в сюрреален сън, впримчващ в алогичните си спирали, от които като че ли няма измъкване.

DISSECTIONS е колкото игра на въображение и емоции, толкова и непозната, опасна психеделика от агресивни цветове и форми; колкото някакъв говорещ на езика на местния вариант на консумативното общество нео-попарт, толкова и безкрайното пропадане в бездната на концептуалности от залеза на историята, кодовете за тълкуването на които са безвъзвратно изгубени.

 DISSECTIONS е може би не само проект, изложба, акция или биографично събитие. По-скоро е изживяване, приключение, предизвикателство… Но за кого?  

 

Ето какво споделя Николай Панайотов за изложбата си „DISSECTIONS ”:

    „… Тя лети. Идва отвън. Каца върху преградата. Това е стъклото. То е счупено. Оглежда през него какво има вътре. Търси, обикаля пукнатината. Близо е до подходящия процеп, за да влезне.

    Тя е мухата. Черна, малка, любопитна. Още се намира вън. Засега. Кацнала върху стъклото, започва ситното й дребнаво зигзагообразно лутане и опити за проникване вътре. Усеща че има пролука, че е наблизо, но припряноста, липсата на последователност и ясен анализ я обърква, за да може веднага да се провре вътре.

    Постепенно това я изнервя. Мухата забравя за свободното си летене навън. Забравя за себе си, за радостната си безпосочност и фриволна непредвидимост. Сега е обсебена от цел. Иска да е вътре, да влезне през стъклото и да е в другото, не нейно пространство.

    Накрая успява. Влита и се гмурка в новата действителност. Всичко е ново, непознато, изключително. Провира се, обръща се, издига се, снижава се. Заживява в гонитбата на новите примамки. Те са цветни, изплетени изящно, приличат на отломки от несбъднати дворци, на места ослепително флурисцентни и заскрежени от разпилени детайли на порядък и хаос едновреминно.

    Новият свят я опиянява, тя забравя да кацне, тя не може да се спре. Този свят я връхлита, завърта се,  атакува и отстъпва, той подхваща фриволният й танц, големите елементи намаляват, малките се увеличават, който е пръв, става последен и обратното. И пак и пак….. От пода към стените, от вътрешноста навън, нищо не е постоянно, от вътре изпада навън и от вън отново се връща вътре.   

    Край няма. Иска да има всичко. Иска да разгледа всичко, да проникне навсякъде.  Да направи тотална ДИСЕКЦИЯ. Всичко подлежи на прецизно внимание, на обстойно разглеждане. 

    И идват нови мухи и те ме връхлитат, те организират ръцете ми, водят погледа ми, създават от мое име всичко по свой образец. Но и аз по техен. Има ли смисъл? – те решават, аз ги следвам покорен, докато се слеем в единен поглед, единна ръка, единно съзнание за пълна, всеобща  ДИСЕКЦИЯ .. .”

 

ВИРТУАЛНА ИЗЛОЖБА НА НИКОЛАЙ ПАНАЙОТОВ

- реклама -
- реклама -
- реклама -
- реклама -

„Чаплин“ се качва на сцената на НДК на 14 октомври

За пръв път на 14 октомври в зала 1 на НДК, софийската публика ще стане част от изключително събитие в рамките на Европа –...

Борисов: При оставка няма да има диалог с Радев, а ще дойдем под прозорците му

Правителството няма да подава оставка, а протестите се подхранват от извънпарламентарните партии, които загряват на пистата за изборите. Това заяви премиерът Бойко Борисов при...

Граждани освирката Румен Радев пред авиобазата “Граф Игнатиево” – 24.09.2020

Материалът Граждани освирката Румен Радев пред авиобазата “Граф Игнатиево” – 24.09.2020 е публикуван за пръв път на НОВИНИ.

Борисов: България взе правилните мерки срещу COVID-пандемията

България най-бързо и адекватно реагира и на здравната, и на икономическата заплаха от COVID-пандемията. Мерките ни започнаха да действат отрано и обхванаха много хора....

Кaквo ознaчава имeтo Влaдиcлaв?

Нa 24 ceптeмври пoчитaмe пaмeттa нa Cвeти Влaдиcлaв Cръбcки. Ето нещо любoпитно зa хoрaтa, кoитo ce кaзвaт Влaдимир, Влaдимирa, Влaдo, Влaдкo, Влaдиcлaв. Кaквo ознaчава имeтo Влaдиcлaв? 1....

Ден 77: От нас зависи какво ще се случва в България

За 77-ми пореден ден се събраха недоволни граждани на антиправителствен протест в центъра на София, предаде репортер на БГНЕС. Исканията на протестиращите остават...
Previous articleПарфюмите
Next articleКЪРТИЦАТА