Българският павильон

0
58

„Българският павилион“ от Венецианското биенале

гостува в София

 

11 април – 27 май 2012

 

Хубен Черкелов ( живопис)

Греди Асса (живопис)

Павел Койчев ( скулптура)

 „Българският павильон” от Венецианското биенале на съвременното изкуство (2011) се пренася от старинния дворец „Палацо Криминати” в арт салона на Оборище 10 в София от 11 април до 27 май. Така българските ценители ще имат шанса да се докоснат до изложбата, която в продължение на пет месеца вълнуваше и очароваше жителите и гостите на Венеция. Bиеналето е най-престижното изложение за съвременно изкуство в Европа, където на всеки 2 години творците сверяват часовниците си в новите тенденции.

Художниците Греди Асса и Хубен Черкелов заедно със скулптура Павел Койчев са творци от различни поколения, но с уникален артистичен подход към изразните средства. Те отдавна са спечелили вниманието и уважението както на българската, така  и на международната публика.

Галерията за модерно изкуство първа у нас показва творбите на българските участници в 54-то издание на Международното биенале  с подкрепата на генералния си спонсор – Alpha Bank.

Съвместната изложба на тримата артисти в София ще бъде обогатена и с нови, непоказвани още пред публика произведения, разкриват кураторите от Галерията.

 

Новите платна на Греди Асса ни отвеждат на Малдивите и освен, че свидетелстват за израстването на артиста, носят на зрителя детското очарование от преживяното… от вълнението на художника при сблъсъка му с екзотичния архипелаг. Както винаги Греди Асса остава откровен в своите преживявания и от картините струи неговата емоцията, и желанието му да ни отведе най-близо до нея. Но този път живописта на Асса ни предоставя и две изненади: Планината и Постмодерна надменност.

 

Творбите на българския живописец са показвани по цял свят: от Хамбург до Ню Йорк, от Тел Авив до най-значителната в неговата кариера изява на Венецианското биенале 2011.

В картините си Хубен Черкелов пресъздава сюжети от емисиите на стари банкноти и монети от целия свят. Образите върху платното „50 lire, Augosto,Romа” ( 2009) например са заимствани от стара италианска банкнота от началото на XXв. и представят легендата за основаването на вечния град Рим. В центъра на композицията, чрез релефно наслояване с маслени бои са изобразени близнаците Ромул и Рем, и спасилата ги от гибел вълчица. Интензивните огнени цветове на фигурите са противопоставени на тъмно син неутрален фон, който допълнително подчертава въздействието им.

 

По този начин авторът третира темата за историята, общността и принадлежността към символите на нацията. В селекцията са подбрани и съвсем нови творби, част от които са представени на последното издание на Венецианското биенале за съвременно изкуство (2011).

 

След забележителното представяне на глобалната артистична сцена, отново ще видим „Виолетовата биволица” на Павел Койчев, 300-килограмова дървена скулптура, която не успява да премине през вратите на нито една галерия. Безспорната й монументалност идва не толкова от размера, колкото от тайнственото й митично излъчване.  Нова за публиката и ценителите на изкуството му е мащабната инсталация „Пролетен мотив”, създадена специално за съвместната изложба в Галерията за модерно изкуство и съобразена с особеностите на галерийното пространство. Като естествено отражение на будната творческа индивидуалност на скулптора, в изложбата намират достойно място и още седем малки пластики от месинг, чието естетическо въздействие е още една възможност за вълнуваща среща с достиженията на техния автор.

 

- Advertisement -

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.