В АТЕЛИЕТО С ПИКАСО

„В АТЕЛИЕТО С ПИКАСО“

 

Артистичният чар на ателието, срещата между модела и художника, произведение с „две лица“ са във фокуса на кураторския проект

 

28 юни – 15 август

 

Артистичният чар на ателието, срещата между модела и художника, произведение с „две лица“ показват интересен поглед към творчеството на най-влиятелната личност в изкуството на ХХ век – Пабло Пикасо, в новата експозиция на Галерията за модерно изкуство от 28 юни до 15 август.

Изложбата на художника, който променя облика на изкуството след себе си, отново се осъществява с подкрепата на Alpha Bank, генерален спонсор на сезона.

По време на официалното откриване група млади и талантливи худжници демонстрираха сливането на автомобилния дизайн с изкуството като изрисуваха пред очите на арт ценителите един от най-желаните автомобили – Range Rover Evoque. Британският всъдеход, превърнал се в емблема на модерен дизайн и технологии,  вдъхнови през последната година множество творци по света за интересни художествени произведения и събития в духа на актуалната градска култура. Идва ред на София, като след откриването на изложбата, изрисуваният модел на Range Rover ще бъде изложен за няколко дни на пл. Народно събрание.

„В ателието с Пикасо“ събира графики, създадени през годините, в които неуморният каталунски артист рисува в „Ла Калифорни“ – семейна вила на Лазурния бряг в Кан. Творбите пренасят зрителя в атмосферата и артистичния чар на ателието, и разкриват тайнството на срещата между модела и художника.

Наименованието на изложбата е вдъхновено от две водещи серии от творби: „Калифорнийският скицник и „В ателието с Пикасо“.

 

В рисунките на Пикасо от 1914 до 1956 година често присъстват сценографичните постановки на моделa, ателието и натюрморта. Художникът се обръща многократно към тези теми през годините както в живописните си работи, така и в колажите си.

 

Вдъхновен от артистичния чар на собственото си ателие, през есента на 1955г. Пикасо започва мащабна серия от рисунки и платна под названието “ателиетата”. В рисунките присъстват множество разпознаваеми интериорни детайли от характерния за региона стил.

 

Сред интересните акценти в експозицията, също свързан с ателието и неговите елементи, е и монументалният натюрморт „Мандолина и Китара“ (1924г.), изпълнен с литографска техника от художника. Вълнообразните линии, декоративни шарки и широките хроматични елементи в тази творба предвещават появата на еволюиращия чувствен, биоморфен стил в изкуството на Пикасо, в който скоро ще отзнаменува появата на новата си любовница Мари-Терез Валтер. Живописното платно на този известен сюжет днес се намира в Музея Гугенхайм (Ню Йорк).

 

Калифорнийският скицник е портфолио, върху което Пикасо работи от 1 ноември 1955 до 14 януари 1956. То включва 25 листа, подвързани със спирала.

Подредбата на скиците в него на пръв поглед изглежда объркваща. Авторът е използвал първо всички страници от дясната страна и когато те свършват, той обръща скицника и рисува върху гърба на всяка скица. Така част от творбите стават с две лица – от едната страна е изключително важната поредица от интериора на ателието, а от другата – етюдите с жената в турски одежди, както и няколко скици от известни произведения на дрезденския музей.

 

Жената в турски одежди, един напълно различен сюжет от останалите литографии в книжното тяло, се озовава на гърба на рисунките от „ателиетата”. По непонятни причини, Пикасо прескача няколко страници и явно увлечен от френетичния ритъм на рисуване обръща скицника така, че част от рисунките са „надолу с главата”. Ето защо грижливо датира и номерира част от работите в албума. Сюжетът с женската фигура е превъплатен в общо 8 рисунки, от които първите пет са изпълнени с китайско мастило, а останалите три са допълнени с цветна креда.

 

Обичайно и както се забелязва и в рисунките от поредицата „ателиетата”, Пикасо започва с по-реалистични рисунки и постепено преминава към по- изчистени силуети и цветове, бързи щрихи и контрастни комбинации, които подсилват пластичните качества и ориенталските нюанси на сюжета.

 

Екземплярите за френското издание на „Калифорнийският скицник“, от които е колекцията, са в тираж от 101 до 1500. Те са издадени и разпространени от „Ателие Мурло“ през 1955-56 година.

Книжното издание с литографии “В ателието с Пикасо“ е компилирано от Хайме Сабартес, дългогодишен приятел на Пикасо и негов художествен секретар. В експозицията ще покажем литографията, която Пикасо избира за заглавна страница на серията.  Албумът, издаден в ателието на Фернан Мурло, е илюстриран с 30 литографски факсимилета на рисунки и колажи от ателието на Пикасо от 1914 до 1948.

 

Художник, скулптор, график, керамик, Пикасо  никога не остава пленник на една единствена техника или тема. Художествената и инвестиционна стойност на неговите произведения е безспорна. През последното десетилетие той оглавява класацията не само по броя на годишно разиграваните лотове, но и по отношение на достиженията във финалните им продажни цени. Ежемесечно десетки аукционни къщи предлагат и успешно продават графика, живопис, керамика на големия испански художник.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва бисквитки (cookies), за да Ви предостави възможно най-доброто потребителско изживяване. Ако продължите да използвате сайта, то вие сте съгласни с това. Научете повече

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close