Оркестрите на Класик ФМ радио и БНР се обединяват за равноправно ползване на зала „България”.

 

Снимка Интернет

Във връзка с нарасналото напрежение около управлението на концертен комплекс „България“ и срещу забранатаза използване на отделна каса в сградата и разполагане на рекламни материали, „Кантус Фирмус”, представляващ оркестъра на Класик ФМ радио,  и Българското национално радио (БНР) организират протестна продажба на билети на специални цени за предстоящите концерти на оркестрите на Класик ФМ радио и БНР. Мирният протест ще се проведе в четвъртък между 15 и 17 ч. пред централния вход на зала „България“.

Подробна аргументация за появилия се проблем между оркестрите в София…

КАЗУСЪТ ЗАЛА „БЪЛГАРИЯ“

1.Какво е общото между нас?

В София има три симфонични оркестъра, които провеждат редовни, ежегодни концертни цикли в зала „България“. Това са оркестрите на Софийската филхармония, на Българското национално радио и на Класик ФМ радио.

Концертите на тези три оркестъра  създават голяма част от културно-музикалния облик  на столицата. Тези три оркестъра изпълняват симфонична музика и се стремят да привлекат на концертите си една и съща публика.

2. Кои са разликите между нас?

Софийската филхармония се субсидира от държавния бюджет и  управлението на зала „България“ й е поверено от страна на Министерството на културата.  Филхармонията не заплаща наем за това, че прави концертите и репетициите си в зала „България“.

Другите оркестри са наематели на залата и за да правят концерти там, заплащат  наем на своя конкурент – Филхармонията.

3. Проблемът

Софийската филхармония в лицето на своя директор, на практика е монополист в положението си на разпоредител на единствената в София акустична зала, в която може да се правят симфонични концерти.

Филхармонията провежда политика на нелоялна конкуренция спрямо останалите оркестри, продавайки билетите си за концерти на цена от 5 до 7 пъти под себестойността им.

Себестойността на редови симфоничен концерт с оркестър от 70 души и български солист и диригент  е не по-малко от 30 000 лв. Ако в залта от общо 1200 места се продадат 1000 билета, то цената на 1 билет трябва да е 30 лв.

Филхармонията продава билети на средна цена от 5-6 лв., което според закона за защита на конкуренцията е НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ.

„Продаването на стоки и услуги  за продължителен период от време на цени под себестойността им е нелоялна конкуренция“ – се казва в закона за конкуренцията в чл. 35.

Директорът на Софийската филхармония , използвайки  монополното си положение   на управител на зала „България“ осъществява рекет спрямо своите основни конкуренти и клиенти: Оркестрите на БНР и на Класик ФМ.

На 3 януари 2012г, наемът за провеждане на концерт в зала „България“ скочи от 2 400 лв.,

на 4 830 лв.

В съобщение до медиите директорът на Софийската филхармония г-н Явор Димитров обясни, че той има правото да определя наема на зала „България“.

За 2010г. (това са най пресните данни в сайта на Министерството на културата), Софийската филхармония е продавала средно по 304 билета на концерт със средна цена от 8 лв.

Това значи, че ако самата филхармония трябва да плати наем на залата в която прави концертите си и която отдава под наем на конкурентите си, С РЕЗУЛТАТА ОТ ПРОДАДЕНИ  БИЛЕТИ (2 423 ЛВ)  МОЖЕ ДА СИ ПОЗВОЛИ ДА ПЛАТИ САМО ПОЛОВИНАТА ОТ ОПРЕДЕЛЕНАТА ОТ ДИРЕКТОРА Й НАЕМНА ЦЕНА.  А какво остава, като се добавят основните разходи за концерта – заплащане на музикантите от оркестъра, солист и диригент.

С други думи: поведението на директора на филхармонията е антипазарно, когато става дума за цената на билети за концерт, защото продава билетите си на цена 5-6 пъти под себестойността на концерта. То е антипазарно и при определяне цената на наема на залата – в пъти над цената, която филхармонията би могла да плати.

КОНКРЕТНИЯТ ПОВОД ЗА ИЗБУХВАНЕ НА СКАНДАЛА е, че след като на 3 януари се обявиха новите високи наемни цени на зала „България“, директорът на филхармонията забрани на оркестрите на БНР и на Класик ФМ да продават билетите си на втората каса в залата. Нещо, което те правят от 12 години и заплащат наем от 1 300 лв. на месец  допълнително.

Първоначалното обяснение  бе, че в касата има влага, но тъй като тази влага съществува от години и касата е работила, тази причина не издържа, още повече след извършения генерален ремонт на залата да има влага…..

Два дни по-късно позицията на директора на филхармонията бе променена: “ Щом трябва да си изкарваме парите от продажба на билети, няма да пускаме вълка в кошарата си“…

Вълкът сме ние – конкурентите  на филхармонията и на практика клиентите, наемателите на кошарата.

Хем двоен наем, хем огрничаване на достъпа на публиката до нас и продажбата на билети!

В допълнение на това директорът Явор Димитров собственоръчно отстрани афишите за предстоящите концерти на двата оркестъра от витрините на залата, там, където публиката е свикнала да се информира.

4. КАКВО Е РЕШЕНИЕТО:

Управлението на зала „България“ да се отдели от това на Софийската филхармония. Залата е подарена на СОФИЯ през 1937г. от „Чиновническото застрахователно дружество“ за провеждане на концерти, балове и др. събития, които да радват и забавляват софиянци.

Столична община, която провежда последователна културна политика от години в София е най-подходяща за принципа на зала „България“. По този начин от една страна ще се облекчат разходите на Министерството на културата за залата, а от друга ще се създаде реална конкурентна среда и равни възможности за всички.

При наличието само на една зала за симфонични концерти  в София трябва да се осигурят равностойни възможности за ползването и от всички оркестри.

Министерството на културата трябва да преосмисли начина на дотиране на Софийската филхармония. Давайки по 50 лв. за всеки продаден от филхармонията билет на цена над

4 лв., привилегирова публиката на филхармонията, която купува билет на цена под себестойността на концертите. Публиката на останалите оркестри, които не получават от Министерството на културата субсидия за всеки билет  е  в дискриминация, заплащайки реалната цена на билетите за концерт.

Същевременно, този вид финансиране подкрепя само публиката, без да дава възможност и стимул на оркестрите да се развиват, да правят по-интересни програми, да канят известни солисти и диригенти, за да могат да продават продукцията си на реалната й стойност. По този начин оркестрите биха могли да се самофинансират отчасти, както се практикува в повечето страни.

Министерството на културата не е Министерството на държавната култура, а е Министерство на КУЛТУРАТА НА БЪЛГАРИЯ. Крайно време е да отвори широко очите си за тежкия проблем и да се отнася подобаващо с всички, които създават културния облик на страната ни, а не за едни да бъде майка, а за други мащеха.

Класик ФМ радио

КОМЕНТАРИ

Коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва бисквитки (cookies), за да Ви предостави възможно най-доброто потребителско изживяване. Ако продължите да използвате сайта, то вие сте съгласни с това. Научете повече

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close