НЕДКО СОЛАКОВ и НЯКОИ БЪЛГАРИ

0
80
Недко Солаков
- Advertisement -

ИНСТИТУТЪТ ЗА СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО – СОФИЯ
открива изложбата
на
НЕДКО СОЛАКОВ
НЯКОИ БЪЛГАРИ
29.06 – 27.07.2018

 

Откриване: 29.06.2018 (петък), 18:00 ч.

Недко Солаков създава видеоинсталацията „Някои българи“ (2018) при нетипични за него обстоятелства. След дълго очакване на предложения от страна на България за представяне на съвременното й изкуство в Брюксел във връзка с ротационното председателство на Съвета на Европейския съюз, традиционният домакин на престижните прояви – Центърът за изящни изкуства BOZAR, решава да се обърне директно към Недко Солаков и му поръчва да направи специален проект, посветен на страната му.

По традиция контрактуването на арт проекти, представящи една или друга
държава в залите на BOZAR се извършва от самите страни.

Видеоинсталацията е показана в Брюксел с голям успех в рамките на 4
месеца от 31 януари до 30 май. «Някои българи» е в залата Орта и на 1 февруари
тази година, където в присъствието на нашите Президент и Министър-председател,
министри и ръководители на културни институции се осъществява официалното
откриване на културната програма на българското председателство в Брюксел. В
приветствената си реч директорът на BOZAR Пол Дюжарден подчертава, че
работата на Недко Солаков отразява България в съвременните й отношения с
Европа.

Недко Солаков
Прочут из целия арт-свят като разказвач на истории чрез различни
художествени средства – от живопис и рисунка до комплексни мултимедийни
инсталации, Недко Солаков този път кани в историята си за България свои реални
съвременници – Георги Господинов, Иво Димчев, Рут Колева, Теодор Ушев,
Явор Гърдев и Яра Бубнова – шестима автори с призната дори у нас изключителна международна кариера, към които художникът не крие пристрастието си: …с някои от тях се познавам от дълги години, с други се сприятелих по повод
този проект, но всички те вече имаха място в съзнанието и сърцето ми заради
онова, което са писали, изпълнявали, пели, филмирали, режисирали и курирали не
само в България, но и из целия свят.

Недко Солаков
Недко Солаков се обръща към тези конкретни съграждани в контекста на
често повтаряната тук и отвъд негативна характеристика на страната ни, за която
се твърди, че е най-бедна и най-корумпирана сред всички 28 европейски страни
членки и ги моли в кратки монолози да обяснят връзката си с България.

Всички те, кога разгърнато, кога кратко, иронично, емоционално, понякога
сякаш между другото, отговарят пред камерата на един привидно прост въпрос,
поставен от автора: Защо живеете в България (или от време на време се
прибирате тук)?

За разлика от презентацията в Брюксел, в изложбата в София, която
неслучайно се открива в последния ден на българското председателство на Съвета
на Европейския съюз, присъстват и шест акварела – участието в „диалога“ на самия
Недко Солаков в една от предпочитаните му художествени форми – метафорични
рисунки, със специално измислени истории за всеки от участниците в неговия
проект. Рисунките, неизлагани досега, са не само форма на благодарност за
спонтанността и отвореността на „някои българи“, но са и много лично „признание в
любов“ от страна на международно отличения и успешен творец-колега.
(Цитатите на Недко Солаков в текста са част от инсталацията „Някои българи“)
Недко Солаков, роден през 1957 г. в Червен бряг, завършва специалност
„Стенопис“ в Художествената академия в София. Участва активно в международния
изложбен живот от началото на 1990-те, канен е в проекти на водещи куратори,
представя множество самостоятелни експозиции в някои от най-престижните музеи
и галерии по света. Tой нееднократно участва във Венецианското биенале за
съвременно изкуство, в раздела Аперто (1993) и в основните кураторски проекти (48-
то, 49-то, 50-то и 52-то издания, като при последното участие получава една от
наградите); а през 1999 г. е автор на Националния павилион на България във
Венеция. Сред биеналетата на съвременно изкуство, в които взима участие са 3-то,
4-то и 9-то биеналета в Истанбул, Сао Пауло’94, Манифеста 1 в Ротердам, 2-то и
4-то в Гуанджоу, 5-то в Лион, Соонсбек 9 в Арнхайм, 4-то и 5-то в Цетине, 1-то в
Лодз, 7-то в Шарджа, 3-то в Тирана, 2-то в Севиля, 2-то в Москва, 16-то в Сидни,
Проспект 1 в Ню Орлиънс, Сингапур 2011, Триеналето в Катманду и тази година в
1-то Международно биенале за съвременно изкуство в Рига. Той е единствения
български художник участвал в най-престижната изложба на съвременно изкуство
Документа (2007, 2012).

Недко Солаков е представял самостоятелни изложби в Национален музей
Жиаду (Chiado), Лисабон; Фондация де Апел (de Appel), Амстердам; Център за
съвременно изкуство, Китакушу, (Япония); Национален музей на кралица София,
Мадрид; Израелския музей, Йерусалим; Център на изкуствата Санта Моника,
Барселона; Кунстхауз, Цюрих; Кастело ди Риволи, Риволи; Софийска градска
художествена галерия; Галерия Боргезе, Рим и Кунстферайн, Залцбург. През 2003-
2005 първата му ретроспектива “A 12 1/3 (and even more) Year Survey” е представена
в Казино Люксембург, в Розеум, Малмьо и в О.К. Център, Линц. През 2008-2009
година проектът му „Емоции“ е показан в Кунстмузеум, Бон, в Кунстмузеум Сент
Гален и в Institut Mathildenhoehe, Дармщадт. През 2011-2012 голямата ретроспектива
на Недко Солаков “All in Order, with Exceptions” се открива в Галерия Ikon,
Бирмингам, в Fondazione Galleria Civica, Тренто – “All in (My) Order, with Exceptions”, в
S.M.A.K., Гент и в Fundação de Serralves, Порто.

През този месец Недко Солаков участва едновременно в Unlimited и Parcours, два от разделите на Арт Базел – найпрестижния панаир за съвременно изкуство в света, където показва огромната си инсталация от 2010 г. «Липсва ми социализма, може би…», както и «Антични драсканици» сред постоянната експозиция на Antikenmuseum, Базел.

Произведения на Недко Солаков има в над 50 световни музейни и публични
частни колекции, сред които MoMA, Ню Йорк, Tate Modern, Лондон и Centre
Pompidou, Париж.

www.nedkosolakov.net

- Advertisement -

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.