Новите български сериали

българси сериали


българси сериали

Кой отвори вратите (информационно и финансово) за новите български сериали? И защо?

«Стъклен дом» – началото е поставено! Сякаш нова ера в историята на българските тв продукции. Сериалът, като че беше едно деликатното опипване на почвата. Тест как ще се отрази (във всяко отношение) разкриването на някои истини за съвремения живот и бизнес. Отитът се оказа повече от успешен. Сюжетната линия за бизнес схема, доближаваща се или буквално възпроизвеждаща реалността в България през последните две десетилетия се оказа печеливша. Разбира се, драматургията е преплетена с лични истории на героите, но това не е само за да се реализира по-лесно и художествената част.

Като цяло – доминираха личностните отношения и покрай тях се промъкваха плахо реалностите на бизнеса.

Високият рейтинг подтикна към по-дръзки разкрития от съвременната ни история и се появи «Под прикритие». Големият удар! Сериалът донесе световни признания. Сценаристи и продуценти бръкнаха дълбоко в мафиотските структури, корупцията и жестоката реалност на един съществуващ свят, от който зависим всички под някаква форма в днешно време. Тук личностните отношения отстъпиха първото място на бизнеса и «бизнеса» и минаха на втори план. Не пропускаме да отбележим и драматургичната линия, отредена на полицията.

Градацията продължава. Случва се «Фамилията». Този сериал, като логично продължение на първите два, нежно влива и политиката в сюжета. От интересно по-интересно. От страшно по-страшно. От истинско – по-истинско.

Дотук общото се открива не само измежду реализаторите на тези български сериали. Обединява ги и истинността на това, което показват.

Очевидно смелите постъпки на творческите екипи в бранша са мотивирали и други техни колеги да тръгнат по този път. Междувременно (още преди „Фамилията“) излиза и още един голям тв хит – «Седем часа разлика». В случая, обаче, екипът не се свени и публично признава, че действителни събития са в основата на сценария. И някак като логично продължение на останалите сериали, разкриват на драгите зрители и реалността за съдебната власт, бизнеса, корупцията, българите в чужбина и най-важното – че децата на 90-те пораснаха, а голяма част от тях са на бизнесмени и «бизнесмени». Тази реалност е бъдещето.

Фактите извън лирическите отклонения са, че напоследък се произвеждат хит след хит от български тв сериали. Случват се втори сезон, трети сезон… Набира се скорост и никой не подлага крак. Нито тези, които се припознават, нито тези, които се познават в сюжетите.

А зрителите оставаме качествено информирани за реалността, в която живеем.

Какво е логичното продължение? Медиите, разбира се. В света се водят четвъртата власт. В България може да се окаже, че са първата власт. Винаги сме били… да кажем, различни, което колкото ни уязвява (смущаващо е да се изписва тази дума), толкова и ни съхранява.

Появата на сериалите «Четвърта власт» и странния (но съдъжращ истини) «Секс, лъжи и ТВ – Осем дни в седмицата» (бая заглавие!) отново разказват ли разказват, измежду художествените измислици, истини и все по-големи истини. Тук вече между бизнес, мафия, политика, съдебна власт, полиция доминиращо се представя и живота на медиите и журналистите.

Леко като контрапункт, се появява още един успешен сериал – «Дървото на живота». Сякаш някак да съпоставим миналото и настоящето. Е, за този сериал има ясна художествена и документална основа от гледна точка на първоизточник на информация за сценария.

Но за всички останали, споменати дотук, тв сериали, за нас, драгите зрители, остава загадка, откъде тези хора на изкуството и културата (екипите, реализирали сериалите) получават толкова реалистична, истинска информация за съвременния ни живот при това с ключови детайли.

Кой проговаря? И Защо?

Смееш ли да питаш, пък и има ли значение? Освен ако това не дава миг надежда…

Възможно е все по-голям процент от драгите зрители да си дават сметка, че гледайки серия след серия, не виждат само художествени измислици, а бруталната истина за живота, който живеем. Дори политици, от трибуната на публицистични предавания във водеци телевизии, признаха, че тези сериали представят достоверни истории.

А казвате, че нямало прозрачност и свобода на словото. Има ги и сега какво?